DOOR je održao STEM radionice u Dječjem vrtiću Prečko
DOOR je 9. i 10. veljače 2023. godine u Dječjem vrtiću „Prečko“ održao STEM radionice, u sklopu projekta UrbanSTEM – za gradove i zajednice budućnosti, na kojoj su se djeca pomoću eksperimenata na zabavan način upoznala s fizikom, kemijom i biologijom.
Djeca su najprije sudjelovala u izvedbi pokusa iz kemije. Izrađivali su šumeće bombe od sode birkabone i limunske kiseline, te ih ubacivali u epruvete napunjenu uljem i vodom. Nakon što je tableta polagano potonula kroz ulje (jer je viskoznije) i dotaknula vodu, dogodila se kemijska reakcija oslobađanja ugljikovog dioksida. Mjehurići ugljikovog dioksida povlačili su sa sobom kapljice tekućine kroz ulje i kada su iskočili na vrh, tekućina je postala teža (gušća) od ulja te su se kapljice opet spustile na dno. Taj se proces odvijao u krug zbog čega je epruveta u mraku podsjećala na lava svjetiljku.
U drugom dijelu pokusa djeca su miješanjem smjese sode birkabone i limunske kiselina s vodom, u kojoj je bio otopljen deterdžent, simulirala erupciju vulkana. Kemijska reakcija bila je slična kao u prošlom pokusu, samo je sada reakcija bila jača i brža zbog deterdženta. Pjena koja je nastala u par sekundi ispunila je epruvetu i počela se prelijevati.
Djeca su se upoznala i s magnetizmom prilikom izrade konstrukcije koja je držala dva magneta. Magneti su se nalazili jedan blizu drugog i nisu se dodirivali – jedan je bio postavljen na konstrukciju, a drugi je zavezan užetom “lebdio u zraku” ispod prvog. Djeca su se uvjerila u jačinu sile magneta kada su pokušavali odvojiti dva magneta koja su bila spojena suprotnim polovima i spojiti dva magneta s istim polovima.
Korištenjem dječjeg seta za istraživanje svjetlosti djeca su izradila sustav leća preko kojih su gledali video osobe koja trći. Međutim, trik je bio u tome što se video na mobitelu vrtio naopako, a djeca su preko leća vidjela ispravnu sliku. Pri tome smo objasnili djeci kako svjetlo dolazi do naših očiju i zašto leća u kamerama, kao i u našim očima, prikazuje sliku obrnuto i zašto je mi vidimo ispravno. Neki su eksperimenti zahtijevali timski radi, disciplinu i kreativnost što su djeca odlično usvojila.
Djeca su naučila i kako radi i kako se koristi mikroskop. Gledala su krilo muhe, vlastitu kosu, vlati trave, list, čestice tla, komadić spužve za pranje suđa i papir uvećano za 100, 450 ili 900 puta, pri čemu su istovremeno dobivali znanje te razvijala maštu i kreativnost.
Koristeći mini solarnog robota koji se pomoću solarne energije penjao po užetu, hodao i trčao, djeca su se upoznala s potencijalnom snagom Sunca.
Na kraju radionice razgovarali smo s djecom o tome kako bi trebao izgledati grad budućnosti. Zajedno smo zaključili da gradovima treba više zelenih površina, manje smeća i ispušnih plinova. Nakon što smo ih upitali kako oni žele da njihov grad budućnosti izgleda, djeca su svoju maštu i kreativnost izrazili preko igračaka pomoću kojih su izgradili staklenu šarenu kuću, tornjeve i luku.
Projekt UrbanSTEM sufinancira Europska unija iz Europskog socijalnog fonda. Projekt sufinancira Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske.